als bijlage bij de statuten/huishoudelijk reglement
Bijlage II Klachtenreglement seksuele intimidatie
Artikel 1: Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
1.1 Seksuele intimidatie
Elke vorm van seksueel gedrag of seksuele toenadering, in verbale, non-verbale of fysieke zin, opzettelijk of onopzettelijk, die door de persoon die het ondergaat ais ongewenst of gedwongen wordt ervaren, waaronder mede wordt begrepen seksueel misbruik. Seksueel misbruik omvat alle
fysiek seksuele handelingen en seksuele handelingen tussen een begeleider en een jeugdige sporter tot 16 jaar en/of het misbruik door iemand van zijn of haar functionele relatie tot een sporter of werker in de sport om een seksuele relatie aan te gaan.
1.2 Sportvereniging
Zwemvereniging De Bevelanders te Kapelle en de bij de vereniging aangesloten leden waarvan dit reglement in de Algemene Ledenvergadering is vastgesteld.
1.3 Bestuur
Het (dagelijks) bestuur van de Sportvereniging.
1.4 Klachtencommissie
De door de Algemene Ledenvergadering van de sportvereniging ingestelde dan wel aangewezen commissie die belast is met onderzoek en behandeling van klachten en signalen met betrekking tot seksuele intimidatie binnen de sportvereniging.
1.5 Klager dan wel melder m/v
Een (ex-) lid, een ouder/vocgd/verzorger van een minderjarig (ex-) lid, (een lid van) het personeel, (een lid van) het verenigingsbestuur of een vrijwilliger die werkzaamheden verricht voor de sportvereniging alsmede een persoon die anderszins deel uitmaakt van de sportvereniging en die
direct of indirect is geconfronteerd met seksuele intimidatie en een klacht respectievelijk melding hierover heeft ingediend respectievelijk gedaan bij de contactpersoon of het bestuur.
1.6 Beklaagde
Een (ex-) lid van de sportvereniging, (ex-) lid van het bestuur, personeelslid of een vrijwilliger die werkzaamheden verricht voor de sportvereniging tegen wie een klacht is ingediend. of over wie er een melding is gedaan.
1.7 Betrokkene
De klager of de beklaagde.
1.8 Klacht
De mondelinge of schriftelijke inhoudelijke beschrijving van het feitelijk voorgevallen gedrag of van een situatie jegens de klager, waartegen de klager bezwaar heeft in het kader van seksuele intimidatie en welk bezwaar kenbaar wordt gemaakt aan het bestuur al dan niet via de
vertrouwenspersoon of contactpersoon. Aan het indienen van een klacht is het uitdrukkelijke verzoek verbonden dat deze in behandeling wordt genomen door de klachtencommissie.
1.9 Melding
De Inondelinge of schriftelijke inhoudelijke beschrijving van het feitelijk voorgevallen gedrag of van een situatie in het kader van seksuele intimidatie en welk gedrag of situatie door de melder kenbaar wordt gemaakt aan het bestuur a1 dan niet Via dc vertrouwenspersoon 0f contactpersoon.
1.10 Contactpersoon
Een lid of medewerker van de sportvereniging die betrokkene informeert over de procedure en zo spoedig mogelijk doorverwijst naar een vertrouwenspersoon en het bestuur.
1.11 Vertrouwenspersoon
Een persoon die door de betrokkene is aangezocht en bereid is gevonden om de betrokkene in verband met een klacht of indiening daarvan met raad en daad bij te staan. Dit kan een professienal zijn, een vertrouwenspersoon van NOC*NSF, een juridisch adviseur of een andere door betrokkene
gewenst persoon.
Artikel 2: Algemene bepalingen
2.1 Werking reglement
Een ieder die lid is van de sportvereniging, daarvoor werkzaamheden verricht of vrijwilliger is, valt onder de werking van dit reglement.
2.2 Meldplicht
Een ieder die een redeiijk vermoeden heeft dat ten aanzien van een persoon binnen de sportvereniging, personeelslid of ander persoon, seksuele intimidatie plaats vindt, is gehouden daarvan melding te doen bij de contactpersoon of het bestuur met inachtneming van de regels van
dit reglement.
2.3 Vertrouwelijkheid
Ben ieder die in het kader van het ondei‘zoek naar aanleiding van een klacht of melding kennis neemt van gegevens waarvan hij/zij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs kan vermoeden, is verplicht tot geheimhouding daarvan, Zolang de beschuldigde niet is veroordeeld
mag de naam niet naar buiten worden gebracht. Deze verplichting geldt niet voor zover enig wettelijk voorschrift bekendmaking verplicht stelt.
2.4 Juridische procedure
Behandeling van een klacht of melding betreffende wettelijk strafbaar gesteld seksueel gedrag door de klachtencommissie sluit een strafrechtelijke, civielrechtelijke procedure niet uit. Vice versa geldt
hetzelfde. Een van de hiervoor genoemde juridische procedures sluit een klachtenbehandeling niet uit.
2.5 De contactpersoon
Er is -voor zover mogelijk – bij de sportvereniging ten minste een contactpersoon die de betrokkene verwijst naar een vertrouwenspersoon (van NOC*NSF) en de betrokkene procedureel informeert. Het invullen van de functie van contactpersoon is een verantwoordelijkheid van het
bestuur. De contactpersoon heeft niet de bevoegdheid de klacht of melding (bijvoorbeeld bij een vermoeden van seksuele intimidatie) zelf te onderzoeken.
Artikel 3: Klachtencommissie
3.1 De klachtencommissie is de enige commissie die binnen of namens de sportvereniging een klacht zoals bedoeld in artikel 1.8 van dit reglement in behandeling neemt.
3.2 De Algemene Ledenvergadering van de sportvereniging wijst de tuchtcommissie van de KNZB aan als de klachtencommissie ter behandeling van de in de reglement bedoelde klachten.
3.3 De Algemene Ledenvergadering van de sportvereniging wijst de commissie van beroep van de KNZB aan ter behandeling van een hoger beroep tegen een uitspraak van de klachtencommissie (in
casu de tuchtcommissie van de KNZB).
3.4 De tuchtcommissie en commissie van beroep van de KNZB handelen conform het vigerende reglement voor de tuchtrechtspraak van de KNZB.
Artike] 4: De klachtenprocedure
4.1 Een klacht kan zowel schriftelijk als mondeling worden ingediend bij de contactpersoon of het bestuur.
4.2 Bij een mondelinge klacht wordt aan de klager gevraagd of hij/zij zelf een schriftelijke klacht wil indienen. Wanneer de klager dit niet doet, wordt van de mondeling ingediende klacht direct door de ontvanger een verslag gemaakt, dat door de klager of zijn/haar wettelijke vertegenwoordiger voor akkoord wordt ondertekend en waarvan hij/zij een afschrift ontvangt.
4.3 Indienn de klacht bij het bestuur wordt ingediend, informeert het bestuur direct de contactpersoon. De contactpersoon informeert de klager over de procedure, verwijst indien nodig door naar een vertrouwenspersoon.
4.4 Indien de klacht wordt ingediend bij een ander orgaan/instantie dan de in lid 1 van dit artikel genoemden, verwijst de ontvanger de klager direct door naar de contactpersoon.
4.5 Op de ingediende klacht wordt door de ontvanger d6 datum van ontvangst aangetekend.
4.6 De klacht bevat tenminste: de naam en het adres van de klager; de dagtekening; een omschrijving van de klacht of melding; de naam van de beklaagde of namen van de beklaagden; en cliënt te zijn ondertekend.
4.7 Het bestuur onderzoekt of de klacht aan de vereisten voldoet zoals gesteld in lid 6 van dit artikel. Een klacht wordt niet in behandeling genomen indien:
a. Er sprake is van niet verschoonbare termijnoverschrijding *)
b. De klacht geen seksuele intimidatie betreft; niet is voldaan aan de hoedanigheid van de klager.
4.8 Indien niet is voldaan aan de gestelde norm, wordt de klager in de gelegenheid gesteld het verzuim binnen twee weken te herstellen. Is ook dan nog niet voldaan aan de gesteld norm, dan zal de klacht niet in behandeling worden genomen.
4.9 Indien het bestuur daartoe aanleiding ziet, kunnen klachten van meet dan één persoon warden
samengevoegd.
4.10 Na ontvangst van de klacht deelt bet bestuur de klager en de beklaagde binnen 10 werkdagen schriftelijk mee dat zij de klacht heeft ontvangen en informeert zij de betrokkenen over de te volgen procedure.
4.11 Indien de klacht niet in behandeling wordt genomen ontvangt dc klager deze beslissing van het bestuur schriftelijk en met redenen omkleed, uiterlijk binnen vier weken na indiening van de klacht.
4.12 Indien de klager dit nadrukkelijk verzoekt, wordt er naar gestreefd, voor zover redelijkerwijs mogelijk is, zijn/haar anonimiteit te waarborgen. De contactpersoon, wijst de klager op de mogelijke consequenties van het klachtenonderzoek.
4.13 Het bestuur is bevoegd om in het geval van kleine grensoverschrijdingen die zich door een gesprek, waarschuwing of gedragsafspraken laten corrigeren, een klacht of melding zelf af te
handelen. Indien het bestuur hiertoe voornemens is te besluiten raadpleegt zij vooraf een adviseur van het NOC*NSF en/of de vertrouwenspersoon.
4.14 Het bestuur is bevoegd om zelf een klacht in te dienen op basis van een melding.
4.15 Het bestuur is bevoegd om indien ernstige bezwaren tegen dc beklaagde zijn gerezen en het verenigingsbelang dit vraagt, in afwachting van een verdere behandeling van de zaak met onmiddeliijke ingang de volgende voorlopige maatregelen te treffen voor een periode van ten
hoogste drie maanden.
*) Het bestuur neemt geen klachten in behandeling die langer dan 12 jaar geleden zijn ontstaan. Dit is de juridische verjaringstermijn ex. Artikel 70 lid 1 Wetboek van strafrecht.
Artikel 5: Intrekken van een klacht
5.] De klager kan te allen tijde, tijdens het onderzoek, de klacht intrekken. Het bestuur stelt de klachtencommissie daarvan onverwijld op de hoogte. Degene die de klacht intrekt doet dit schriftelijk of ondertekent een door het bestuur opgestelde verklaring omtrent het intrekken van de klacht.
5.2 Het bestuur gaat na of de klager mogelijk onder druk is gezet om de klacht in te trekken.
5.3 Is er naar het oordeel van het bestuur na intrekking van de klacht alsnog sprake van een melding, dan is zij bevoegd overeenkomstig te handelen.
5.4 Als een door de klager ingetrokken klacht verder niet in behandeling wordt genomen door de klachtencommissie, wordt de beklaagde schriftelijk op de hoogte gesteld van het feit dat de klacht is ingetrokken.
Artikel 6: Besluit van sportvereniging
6.1 Binnen vier weken na ontvangst van de uitspraak en/of het advies van de klachtencommissie deelt het bestuur aan de klager en de beklaagde schriftelijk mee of zij het oordeel over de gegrondheid van de klacht deelt en of zij naar aanleiding van dat oordeel (aanvullende) maatregelen
neemt en zo ja welke. De mededeling gaat vergezeld van de uitspraak en/of het advies van de klachtencommissie.
6.2 Deze termijn kan met ten hoogst vier weken worden verlengd. Deze verlenging meldt het bestuur met redenen omkleed aan de klager en de beklaagde.
6.3 Het bestuur kan alleen gemotiveerd aanvullende maatregelen treffen.
6.4 Bij aanvullende maatregelen geldt op verzoek van klager of beklaagde een heroverwegingsplicht bij het bestuur, waarop binnen vier weken een definitieve beslissing van het bestuur moet volgen.
6.5 Ten aanzien van leden en vrijwilligers/personeel – met inachtneming van wettelijke arbeidsrechtelijke bepalingen – kunnen door het bestuur de navolgende aanvullende maatregelen genomen worden:
a. Schriftelijke waarschuwing;
b. Opzegging lidmaatschap;
c. (Tijdelijke) uitsluiting van deelname aan activiteiten;
d. (Tijdelijke) ontzegging toegang;
e. (Tijdelijke) intrekking 0f vermindering van bevoegdheden;
f. Overplaatsen naar een andere functie;
g. Schorsing voor bepaalde tijd;
h. Ontslag.
6.6 Ten aanzien van niet-leden kunnen door het bestuur de navolgende aanvullende maatregelen genomen worden:
a.Schriftelijke waarschuwing;
b (Tijdelijke) intrekking of vermindering van de toegangsregeling;
c. Ontzegging toegang;
d. Verwijdering.
Artikel 7: Beroepsprocedure
7.1 Klager kan binnen twee weken na ontvangst van de definitieve beslissing bij het bestuur door een gemotiveerd schrijven in te dienen het bestuur verzoeken om beroep aan te tekenen tegen de beslissing van de klachtencommissie.
7.2 Na ontvangst van het beroepschrift deelt het bestuur de klager en de beklaagde binnen twee weken 11a ontvangst schriftelijk mee dat zij beroepschrift heeft ontvangen en informeert zij de betrokkenen over de te volgen procedure.
7.3 Het bestuur client het beroepschrift binnen twee weken na ontvangst in bij de commissie van beroep.
7.4 Het bestuur is bevoegd om zelf beroep aan te tekenen wanneer zij zelf een klacht heeft ingediend op basis van een melding.
7.5 Het beroep heeft geen opschortende werking wat betreft de door het bestuur opgelegde maatregelen.
Artikel 8: Rechtspositie klager en beklaagde
8.1 H61 bestuur ziet erop toe dat de klager binnen de sportvereniging geen nadeel ondervindt van het indienen van een klacht.
8.2 Wanneer een klacht ongegrond bevonden wordt door de klachtencommissie, ziet het bestuur er op toe dat de beklaagde wordt gerehabiliteerd.
8.3 Een justitieel onderzoek bij justitie ter zake hetzelfde feit heeft geen opschortende werking, wat betreft de door het bestuur opgelegde maatregelen.
8.4 Ten aanzien van de gegevensverzameiing is de wetgeving op het gebied van de privacybescherming van toepassing.
Artikel 9: Overige bepalingen
9.1 H61 bestuur houdt archief bij van alle door haar ingediende klachten en bijbehorende stukken.
De gegevens uit het archief worden minimaal 12 jaar bewaard en zijn niet voor derden toegankelijk.
Het bestuur zorgt voor de vernietiging van de dossiers.
9.2 Het bestuur en de contactpersoon dragen zorg voor voldoende bekendmaking van de aanwezigheid van dit reglement aan alle belanghebbenden. Aan nieuwe leden en vrijwilligers wordt
gemeld dat er binnen de vereniging een contactpersoon en klachtenreglement bestaat.
9.3 Ben exemplaar van dit reglement kan bij het bestuur worden Opgevraagd.